Tijd voor STEM - verander het systeem van binnenuit!
Ik ben zelf geen manager of zaakvoerder, maar ik zie toch hoe moeilijk het is om genoeg goede technische geschoolde collega’s te vinden. En dat snap ik niet. Kinderen doen niets liever dan met blokken waanzinnige constructies bouwen, rondsleuren met planken en ander materiaal, vragen de pieren uit je neus met altijd maar weer “waarom” en “hoe werkt dat” en “wat is dat”. Hoe komt het dan dat ze ineens toch maar beslissen om voor de rest van hun leven iets helemaal anders te doen?
Is het omdat er wel dansclubs, muziekscholen, tekenacademies, sportclubs, enz. zijn maar te weinig hobbyclubs? Gelukkig komt daar de laatste jaren verandering in dankzij CoderDojo, Techniekclub, FabLabs, … En ook de overheid is mee op de kar gesprongen en wil voluit de kaart van STEM trekken. STEM staat voor “Science, Technology, Engineering en Mathematics”, of vertaald “exacte wetenschappen, techniek & technologie, het ingenieursvak en wiskunde”.
Nu is het de tijd voor STEM want enerzijds is de tijd er rijp voor en anderzijds we moeten er tijd voor vrijmaken!
Via de STEM-strategie wil Vlaanderen zich klaarstomen voor de kenniseconomie en arbeidsmarktnoden in 2020 door de interesse van jongeren voor techniek en wetenschappen te stimuleren en de tekorten aan afgestudeerden in wetenschappelijke en technische richtingen op te vullen.
Dit zijn maar enkele mogelijke initiatieven:
- Coaching in een techniekclub (http://www.techniekclubs-westvlaanderen.be/)
- Techniekcoach worden in een school door minimum 3 keer per jaar beschikbaar te zijn gedurende een halve dag. School en coach vinden elkaar via het STEM-zoekportaal van KlasCement en maken gezamenlijk de afspraken die hen het beste passen (http://www.ond.vlaanderen.be/stem/Acties/Techniekcoaches.htm)
- Organisatie en begeleiding van één van de talrijke initiatieven van de STEM Academie, een netwerk van buitenschoolse initiatieven waaraan kinderen/jongeren op interactieve wijze kunnen werken rond één of meer van de vier STEM-thema’s (http://www.stem-academie.be/)
- Met de school deelnemen aan de Technologie Olympiade: kan zowel met het 6de leerjaar, als met de 3de graad secundair.
Allen samen hebben we de kracht om van binnenuit de dingen te veranderen, op het werk, in scholen, verenigingen… Al die initiatieven samen zorgen voor een trage ommekeer. Kinderen willen experimenteren, we moeten ze alleen maar de juiste middelen en steun geven en de rest gaat vanzelf!