Starten met Scratch

Nu en dan kom ik de vraag tegen hoe je met Scratch moet beginnen in bijv. een school. Dus met de ervaring van CoderDojo en het materiaal dat we daar gebruiken, kan ik ondertussen wel een lijstje samenstellen met tips.

Gewoon doen!

De belangrijkste tip voor je verder leest… begin er gewoon mee! Je zal verbaasd zijn wat je kids in elkaar knutselen. Hou ze in de gaten en probeer ze uit te dagen als ze denken klaar te zijn. Een spelletje kan altijd nog wat moeilijker gemaakt worden, een verhaaltje werkt beter met “signalen” ipv “wachten”, enz.

Stap voor stap complexere zaken bouwen

De mogelijkheden in Scratch zijn eigenlijk onbeperkt, het komt er gewoon op aan om geleidelijk aan op te bouwen en meer en meer functies te gebruiken. Een mogelijke opbouw is bijv. op deze manier:

Je werk opslaan

Laat iedereen een account aanmaken op de site van Scratch en zorg dat iedereen zijn login en paswoord genoteerd heeft. Laat ze hun werk opslaan online en zorg dat er een herkenbare naam gebruikt wordt als titel voor het project.

Werk delen

Maak als leraar een studio aan en vraag de leerlingen om hun project te delen. Als ze dan de link van de studio bezoeken kunnen ze er hun eigen project aan toevoegen. Zo kan iedereen gemakkelijk elkaars werk zien.

Downloads van CoderDojo Belgiƫ

Ook binnen CoderDojo zelf wordt er hard nagedacht over het gebruik van Scratch en met welke uitdagingen de kids verder gestimuleerd kunnen worden om te blijven experimenteren en bijleren. Via deze link kan je heel wat materiaal bekijken en vrij gebruiken, mits je ook even “LICENSIE EN RECHTEN.txt” leest en naleeft… (Vrij delen en bewerken, mits naamsvermelding, niet-commercieel gebruik en verder delen).

Je vindt er onder andere:

Studios

Als je wilt weten wat kinderen kunnen maken met Scratch, nodig ik je graag uit om een kijkje te nemen in deze studios met werk van de CoderDojo-kids van Ieper en Roeselare: