We zijn allemaal proefkonijnen in de handen van Google, Facebook,...
Zoals velen maak ik ook gebruik van alle online tools die het leven gemakkelijk maken. Google, Dropbox, Facebook, Klout, Twitter,… noem het en ik heb er waarschijnlijk een account van. Allemaal gratis en voor niets. Of toch niet?!
Ik besef dat dat een utopische gedachte is. Of zoals men zegt, “Als iets te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar.” Ons on-line gedrag is de brandstof waar al die gratis diensten op draaien en waarmee ze geld verdienen door gerichte advertenties.
Dankzij de keynotes van Aral Balkan ben ik echter gaan beseffen dat het nog veel verder gaat. We zijn allen proefkonijnen en ons gedrag wordt niet alleen bestudeerd maar ook gestuurd. Lees anders ook eens dit enge verhaaltje (in het Engels).
We moeten streven naar een nieuw soort internet, met hetzelfde gebruiksgemak als de bestaande on-line diensten, maar waar je zelf de eigenaar blijft van je gegevens en zelf kunt beslissen wie je gegevens mag gebruiken en waarvoor.
Omdat ik het verhaal van Aral zo belangrijk vind, vertaalde ik onderstaande video. Je kan de volledige vertaling hier vinden.
Veel leesplezier… of toch niet…